ABD, Avrupa ve Avustralya’da etkili olan Kavramsal Sanat’a yakın, Performans’ın da doğrudan öncüsü olan Gövdesel Sanat (Body Art), sanatsal anlatımın bir gerecidir. Sanatçı çoğu zaman halkın önünde bir Eylem gerçekleştirir ve fotoğraflar ya da bir video bandı bu eylemin izlerini muhafaza eder. Gövdesel Sanat genel olarak mazoşist itkilerle ya da manevi bir arayışla motive olsa da çok farklı biçimlerde gösterir kendini.
1971’de Chris Burden elinde tüfek olan bir arkadaşının karşısına geçerek ateş ettirir üstüne, Gina Pane traş bıçaklarıyla keser her tarafını. Terry Fox kendisine “olağanüstü” bir mekan düzenledikten sonra göğe yükselmeyi dener. Gilbert&George canlı heykellere dönüştürürler kendilerini. Marina Abramovic ve Ulay Çin Seddi’nde yürümüşlerdir; her biri bir uçtan çıkarak, ortada buluşur ve yıllarca süren ortaklıktan sonra temelli ayrılırlar birbirlerinden.
Bu sanatçıların çoğu yaşamlarını tehlikeye atarlar ve yaşamla ölümün sınırında çalışırlar. Psikotroplarla bir takım deneylere girişen, bir yandan da olabildiğince geniş bir seks özgürlüğü isteyen bir toplumu yansıtan Gövdesel Sanat’ın öncüleri arasında Marchel Duchamp, Yves Klein ve Piero Manzoni sayılabilir.
Kaynak: Sanat Dünyamız Dergisi, Bahar 1995, Sayı;59,Sayfa;69